Marias magdansinspiration
Här bjuder Maria på lite olika dansöser och stilar som inspirerat henne genom åren.
Fifi Abdo
Fifi Abdo dansar här till Lissa Fakr, en otroligt välkänd låt för alla magdansöser. Någon gång i början av 80-talet fick jag en video bl.a. med den här dansen. Det var otaliga timmar jag spenderade framför tv:n för att lära mig av Fifis fantastiska steg och shimmy. Hennes shimmy är helt makalös! Stark, lös, snabb, vild, långsam, kontrollerad. Allt i ett!
En till från samma show på 80-talet med Fifi Abdo. Jag ville så gärna ha en likadan dräkt som hon har. Det var inte lika lätt att köpa en magdansdräkt då som nu. Kunde du inte sy själv fick du vänta till någon åkte till Egypten eller Turkiet och hade lust att köpa en till dig. Eller om du lyckades få tag på en begagnad.
Nagua Fouad
Nagua Fouad dansar till Set el Hosen, en klassiker i magdanssammanhang. Den här tillhör mina tidiga inspirationsfilmer (vi pratar tidigt 80-tal!). Fast jag gillade inte den från början, det tog några gånger innan jag såg Naguas storhet. Tyvärr försvinner ljudet mot slutet av del två.
Del 1:
Del 2:
När jag såg den här första gången fattade jag inte riktigt musiken, det lät inte alls som min uppfattning av arabisk musik, men jag gillade Nagua Fouads självsäkerhet och grace. Då, på tidigt 80-tal, hade jag inte så bra koll på arabisk musik. Jag vet desto mer nu och kan uppskatta även musiken. Och, jag sydde en lila dräkt, nästan på pricken likadan som Naguas!
En för mig tidig invigning i käppdans. Varför fjantar hon runt med en käpp?, tänkte jag. Sen gick jag på en workshop för vår egen Samasem, som då var storstjärna i Kairo, och fick det förklarat för mig. Däremot fastnade jag för kvinnan som sjunger på en gång. Nu vet jag vem det är och älskar henne fortfarande. Njut av Nagua Fouad tillsammans med Fatme Serhan.
Suheir Zaki
Suheir Zaki var den som introducerade mig till beledi. Jag var helt bedårad av den här dansen. Tyckte det var så häftigt att hon stod still och ”bara” dansade med höfterna till skillnad från t ex Nagua Fuad som utnyttjade scenen mer (i alla fall i de tidiga filmer jag såg vid den här tiden, 1983/84).
Två giganter samtidigt! Suheir Zaki och Ahmed Adaweya. Något som jag lärde mig av att titta på Suheir Zaki var att även beledi kan vara roligt. Idag när musiken är mer känslig eller egentligen bara ”beledi” ser jag så mycket konstiga uttryck i dansarnas ansikten. Suheir visar här att man inte behöver grimasera för att visa känslorna i musiken. Ahmed Adaweya var en av frontfigurerna för sha’abimusikens explosionsartade popularitet på 60-70-talet och är fortfarande verksam musiker.
Azza Sherif
När jag såg Azza Sherif göra den här dansen blev jag fullständigt golvad! Vilken pondus, vilken kraft och skönhet! Så där ville jag också dansa! En grym haggala – en typ av bröllopsdans. Det finns fortfarande inte många dansare som kommer upp till Azzas nivå. Yallah!
Varje magdansös bör ha koll på de vanligaste folkdanserna som saidi, fellahin och beledi. Här är ett av de första klippen jag såg av folkdanser. Då trodde jag det var traditionella danser jag såg. Nu vet jag att det är danser i Mahmoud Redas tradition. Han mixade och blandade arabiska ursprungliga folkdanser med mer västerländsk iscensättning. Men danserna är kul och musiken spelas av fantastiska Musicians of the Nile.
Dina
Alltså dessa kvinnor! Dina och Fatme Serhan 1994. Det här är fortfarande ett av de tyngsta klippen jag vet. Låten Taht il Shibbak skriven av Aziz Osman, Fatmes oförglömliga sång, Dinas precisa dans och publiken som grips av Tarab (hänryckning).
Nesrin Topkapi
Magdans finns inte bara i Egypten utan även i Turkiet. Redan tidigt i min danskarriär samarbetade jag med turkiska musiker så det fanns ett intresse även för den turkiska magdansen. Tillsammans med en väninna gjorde jag en minst sagt intressant resa till Istanbul och tränade för Nesrin Topkapi, dåtidens mest kända turkiska dansös.
Läs om Layalis magdanskurser.